tisdag 13 oktober 2009

mysbus med Lilleman

Jag frågade Lilleman när han åt kvällsmat om vi skulle sitta i soffan och så kunde jag läsa för honom där. Men det skulle inte bli en bok när han hade borstat tänderna i så fall. Han valde att höra en Håkan Bråkan bok medan han åt. Så vi läste och mös =)

Efter tandborstningen, när vi ligger ner och han ska sova, ber han att jag ska läsa mer. Istället börjar jag berätta en saga om pojken.. ("Pojken" är sagor påhittade i studen, som Lilleman bara älskar!.. eftersom den handlar om vår familj såklart, fast med både påhittade och riktiga händelser =) Hur som helst så lägger han sig tillrätta för att höra sin saga.. istället för den vanliga sortens myssaga börjar jag berätta

-Det var en gång en pojke som skulle sova.. och pojken tyckte mycket om hår och ville alltid lukta på och mysa med mammans hår när han skulle sova. Men just denna kvällen blev pojken lite arg och sa till mamman att hennes hår var blött och luktade skog.. Pojken hade duschat han med så mamman luktade på hans hår och sa att han luktade batman, (varpå jag såklart nynnar introt till batman..)
-Nej, avbryter Lilleman, Spindelmannen, mamma! (Hans schampo har en bild av spindelmannen)
-Ja, det luktade spindelmannen, varpå allt spårar ur ännu mer och håret plötsligt luktar prutt och allt möjligt..
Tills Lilleman plötsligt gosar ner sig nära mig och luktar på mitt hår, klappar mig på huvudet och säger - du luktar som en ängel mamma, men säg inget till pappa..

Dröm sött min söta lilla Spindelman =)

1 kommentar: