torsdag 19 maj 2011

Trädgårdsdrömmar

Jag har börjat fundera på hur vår trädgård ska utvecklas till att bli en sådan trädgård som jag alltid drömt om.. Missförstå mig rätt nu, jag vill ha en trädgård som man behöver ägna minimal tid åt att fixa och ändå ha den där lummiga, ljuvliga, lekfulla och romantiska trädgård som man alltid vill vara i.. En trädgård som gjord för saftkalas, för vilostunden och för kurragömma!

Min kära vän, Tilda Winge, som är bra på att planera ytor och är bra på växter ska hjälpa mig att se var i trädgården alla dessa olika delar kan få rum. Sen kanske jag faktiskt kan börja lite, med de delar som inte är i vägen för alla maskiner och arbetare som kommer vara här framöver.. för snart kommer grävaren och fixar till, och i höst kanske det kommer arbetare och gör utbyggnaden.. Hoppas!

Hur som helst ska jag fundera på vad jag vill använda trädgården till, och vilka växter jag vill ha..

Jag tänker vitt staket, högt sådant.. inga barn eller hundar ska kunna ta sig igenom och helst inte över heller.. en stor dubbelgrind, som man endast kan öppna ena ifall man vill, men även köra upp med bilen nära huset om man vill.. vit med något mönster eller snickarglädje.. med en båge över, där någon blomma ska klättra! En gång upp till huset, entrén kommer antagligen förändras.. och någon form av altan på framsidan runt till den andra ingången som kommer att bli på sidan..

Jag tänker mig doftyersmin, syrén i alla färger och former, längs med staketet och kanske på fler ställen i trädgården. Pioner, hortensia och flux. En fin häck mitt på tomten, istället för den som är där nu, blommande och gärna doftande. På en sådan där gammal "klätterställning" vill jag att rosenböna ska klättra! Bär och fruktträd vill jag ha kvar, jordgubbarna likaså.. Ett litet land att ha de nyttoväxter jag kan tänkas vilja ha framöver behöver få plats någonstans.. och så smultron såklart! Och så ett japanskt körsbärsträd..

Studsmattan, gungställningen, rutschkanan, lekstugan, utemöblerna och tvättlinan behöver ha en bra plats att vara på, och så fort jag bara kan vill jag ha en hammock.. någonstans att spela fotboll är också efterlängtat! Jag vill ha några vimplar i träden, några lyktor någonstans - både hängande i träden och stående på trappan.. Sist, längst ner i trädgården ska det finnas en låg häck som markerar att tomten slutar, och där kompost kan få vara..

Nu ska detta bara rymmas i min trädgård med!

Riktigt längtar efter att få börja! Så lite som möjligt vill jag köpa, vill göra som man gjorde förr - ta en del av växten från en vän, det blir så mycket mer personligt då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar