torsdag 13 augusti 2009

mitt ljuvliga hem

Idag har jag smakat på årets första plommon. Ljuvliga och söta!
Jag gick i min trädgård och tittade på mina olika träd och bara njöt. Tittade mig runt i trädgården och upp mot huset, här kommer bli såå vackert när vi är färdiga!
De svarta vinbären gav bara sex deciliter, men jag ska göra en svartvinbärslikör på dem =)
De röda vinbären har jag fått några liter av, än så länge. De ska bli saft bland annat..
Min klasskompis var här med och hon plockade också några liter, i utbyte mot en flaska saft eller två. Men mer än halva busken står kvar, oplockad. Vi får se om vi hinner med resten imorgon.. Då ska det saftas och syltas så det står härliga till =)
Till lunch idag åt vi hemkokt äppelröra blandat med minutris.. skulle gjort äppelris, men mitt ris var slut så det blev mer som äppelrisgröt - jättegott, perfekt för en kall höstkväll! Jag gillar verkligen känslan av att ingredienserna jag använder kommer från min trädgård!

Mina tankar vandrar mot den skördefest som jag och Morrhoppa vill ska äga rum i år.. tänk att få bjuda på svartvinbärslikör, till en stoppad kalkon, pajer av äpplen, vinbärssylt etc.. hur roligt hade inte det varit!! Alla skulle kunna ta med sig något hemifrån, egenodlat.. wow.. vill!

Dagen har varit mycket bra, och kvällen fortsatte likadant, då vi var hos Yekisan och Stor Kusin och fikade..

Nu ska jag leta lite recept och planera morgondagen, innan det är dags för att krypa ner i sängen..

många kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar